Какво е нишов парфюм?

Няма индустрия, в която прилагателното "нишов" да се използва толкова често, колкото в парфюмерията. Но какво е определението за "ниша"? Какво означава? Дали е равнозначно на по-добро и по-скъпо? И има ли значение?

Какво е нишов парфюм?

Какво е ниша?
Според речника прилагателното "нишов" означава продукти, услуги или интереси, които се харесват на малка, специализирана част от хората. С други думи, "нишов" означава "различен" и не иска да се хареса на всички. Това определение обаче не съдържа никакви твърдения относно цената или качеството.  

Какво означава "ниша" в парфюмерията?
Изглежда, че парфюмерийната индустрия наистина е възприела това прилагателно, превръщайки го в новата популярна дума от няколко години насам. Не познавам друга индустрия, в която прилагателното "нишов" да се използва толкова често. Например, чували ли сте някога за нишови ресторанти, фризьори, диджеи или магазини за обувки?

1. Van Cleef & Arpels Ambre Imperial унисекс парфюм EDP

 

Какво е нишов парфюм?

Купи сега

 

Няма официално определение за нишов парфюм, но обикновено се прави разлика между:

Дизайнерски парфюми:

Парфюми на (по-големи) луксозни компании, особено модни къщи, които можете да намерите в почти всеки универсален магазин, на летището и в парфюмерийния магазин. Тези марки предлагат много повече от парфюм, който всъщност е само (доходоносен) "страничен продукт". Те пускат на пазара парфюми, за да дадат възможност на повече хора да си купят нещо от тяхната марка и, разбира се, за да увеличат оборота си. За тази цел те харчат огромни бюджети за разработване на различни формули, които тестват в потребителски групи, за да се уверят, че се харесват на широката аудитория, и още повече за маркетингови кампании с известни модели или актьори, за да направят парфюмите си изключително привлекателни. Пускането на нов парфюм е като пускането на нов филм: рискът е голям и те искат да са сигурни, че той ще се превърне в хит. Ако има победител, те създават безкрайни варианти (наречени "фланкери" – от английски език - flankers) на парфюма и, ако е възможно, душ гел, мляко за тяло, дезодорант и т.н., за да зарадват още повече хора и да генерират повече приходи.

Така че вие плащате основно за опаковката, проучването и маркетинга. Самото парфюмно масло представлява само няколко процента от цената. Това обаче не означава, че това са лоши парфюми. В края на краищата повечето емблематични парфюми попадат в тази категория. Спомнете си за Chanel n°5, Terre d'Hermes, Arpège на Lanvin или Poison на Dior. 

Парфюмите на тези марки са създадени предимно от външни парфюмеристи. Те могат да бъдат самостоятелно заети, но обикновено са наети от големи международни "производители на парфюми" като Firmenich, Givaudan или IFF. Между другото, първите две групи са швейцарски.

Парфюми на известни личности:

Парфюми, носещи името на известна личност, като Бионсе, Дейвид Бекъм или Ариана Гранде. Вид луксозен мърчандайзинг. Всъщност можем да бъдем кратки по този въпрос: бихме могли да ги наречем "нишови", защото вероятно намират път само към своите фенове, но тези парфюми имат предимно търговска цел. Дали наистина ще ви дадат очарованието на някоя знаменитост, предстои да разберем.

Нишови парфюми:

Парфюми от (по-малки) компании, които произвеждат само парфюми (а понякога и други ароматизирани продукти, като например свещи). Обикновено те наемат външни парфюмеристи за създаването на своите парфюми. 

2. Montale Aoud Night Унисекс парфюм EDP

Какво е нишов парфюм?

Купи сега

 

Независими/ инди парфюми:

Парфюми на много малки марки, при които собственикът е и "нос" или парфюмерист. Инди идва от английски език  - independent и означава независим. Следователно те не зависят от външни "носове".

Колко нишови са нишовите парфюми?

Въз основа на горните дефиниции лесно ли е да се определи дали даден парфюм е нишов или не? Определенията говорят главно за вида на компанията, която продава парфюма, но не казват почти нищо за това каква е истинската разлика между всички тези парфюми. Освен това има безброй изключения и различните категории се сближават.

 Възходът и успехът на нишовите парфюми не остана незабелязан от дизайнерските марки. Те реагираха, като представиха по-ексклузивни линии, като Armani Privé и Dior Collection Privée, за да завладеят част от нарастващия пазар на нишови парфюми. Тези линии са по-скъпи и не могат да се намерят във всяка парфюмерия, а понякога дори само в магазините на самата марка. Но можете ли да ги наречете "нишови"?

 Какво да кажем за парфюмерийни марки като Guerlain, Acqua di Parma или Tom Ford? Те са отговорни за изключително успешни емблематични парфюми като Shalimar, Samsara, Acqua di Parma Colonia и Black Orchid. За тези марки парфюмите са не просто доходоносен страничен продукт, а основен източник на приходи. Всички те принадлежат на международни концерни за луксозни стоки като LMVH или Estée Lauder. Днес можете да ги откриете във всеки средно голям или голям град в света, като всеки от тях предлага 70 или повече различни аромата, по нещо за всеки вкус. Не можете да ги наречете "дизайнерски", но дали наистина са "нишови"?

 Още по-трудно става с авангардните марки като Comme des Garçons или Maison Martin Margiëla. Вярно е, че техните парфюми се харесват на по-тесен кръг потребители, но и двете принадлежат към международни групи. Въпреки че са селективни, можете ли да ги наречете "нишови"?

Към момента най-известните "нишови" марки са луксозните и ексклузивни марки като Creed, Frederic Malle, Serge Lutens, Le Labo, by Kilian, Maison Francis Kurkdjian или Byredo. Въпреки че ги наричаме "нишови", всяка от тях е пуснала на пазара повече от 40 различни аромата и сега е част от международна група. Всички те са пионери, които след това са се слели в по-голяма компания, за да продължат да се развиват. Можете ли все още да ги наречете нишови? Или това е удобен начин за големите концерни да получат достъп до "нишовия" сегмент? Те ни донесоха парфюми като Aventus, Portrait of a Lady или Santal 33, но ако "нишов" означава, че е предназначен само за ограничена аудитория, то тези парфюми вероятно отдавна са преминали статута на избрани. 

 В допълнение към тези по-известни имена има стотици по-малки марки, които предлагат парфюми. Всеки ден се появяват нови, а други изчезват. За самите марки също е доста трудно да бъдат забелязани. Общото между тях е, че предлагат ограничен брой парфюми, които се произвеждат в малки количества и могат да се намерят само на няколко места. Но преди всичко те са страстното дело на живота на основателя. Компанията им обикновено се състои само от един или най-много от няколко души. Ако терминът "ниша" изобщо означава нещо, то според нас това е неговото значение.

3. Boucheron Iris de Syracuse унисекс парфюм EDP

Какво е нишов парфюм?

Купи сега

 

По-добри (и по-скъпи) ли са нишовите парфюми?

По-малките нишови марки често пестят от опаковки и не участват в (платен) маркетинг. Това им позволява да използват по-благородни съставки. Плащате повече за самия продукт и по-малко за всичко около него. Това, че те често са по-скъпи, се дължи главно на факта, че произвеждат много по-малки количества, което повишава разходите им за закупуване и производство.

Въпреки че такива марки очевидно трябва да са печеливши, за да оцелеят, те имат важно предимство: всяка година трябва да намират само ограничен брой клиенти за своите продукти. Това означава, че те могат да бъдат по-креативни. Техните парфюми не трябва да се харесват на милиони хора. Истинските нишови парфюми са по-оригинални и съдържат по-скъпи съставки. Получавате по-добро съотношение цена-качество, но най-вече: купувате личен и уникален продукт, направен с любов и отдаденост. 

 Разбира се, както във всяка доходоносна индустрия, и в нишовия пазар се наблюдават огромни ценови разлики. Някои марки използват много скъпи опаковки или просто повишават цената си, за да я направят още по-ексклузивна, докато качеството на продукта не е непременно по-добро. 

 Каква е разликата?

Има добри и по-малко добри парфюми във всяка категория и ценови диапазон. Оригинални творения и копия. В това отношение дали един парфюм е "нишов", или не, всъщност е без значение.

 Тъй като асортиментът от марки и парфюми е толкова голям, изборът на парфюм не е лесна задача. Ето защо често се спираме на добре познати марки, класики или модни парфюми. Това са сигурни избори. Но означава ли, че наистина имате парфюм, който ви подхожда? Парфюм, който ви вълнува и е продължение на вашата личност? 


Този уебсайт анализира поведението на посетителите, т.е. използването на "бисквитки" за целите на измерване, оптимизиране и персонализиране на съдържанието. Партньорите ни за социални и анализи могат да обединяват тази информация с други данни, които вече имат. В Политика за поверителност можете да получите повече информация за това. Като продължавате да сърфирате в сайта, вие се съгласявате тази обработка на данните от оператора на сайта и трети страни да бъде оттеглена по всяко време за в бъдеще.
OK